Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Wtorek, 14 stycznia 2025
Imieniny: Feliks, Hilary, Ordon
pochmurno
2°C

Cyberbezpieczny Samorząd

Powiat Tczewski otrzymał dofinansowanie do projektu pn.: Podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa w Starostwie Powiatowym w Tczewie.

Projekt jest realizowany w ramach FUNDUSZY EUROPEJSKICH NA ROZWÓJ CYFROWY 2021-2027 (FERC) Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

Zgodnie z założeniami Programu Cyberbezpieczny Samorząd projekt ma za zadanie podnieść poziom cyberbezpieczeństwa m.in. jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zabezpieczenia bezpieczeństwa informacji i infrastruktury informatycznej.

Jednym z głównych elementów działania zaplanowanego w ramach realizacji programu Cyberbezpieczny Samorząd w obszarze organizacyjnym jest wdrożenie SZBI, w oparciu o normę ISO:27001. Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji pozwoli zapewnić odpowiedni poziom odporności Starostwa Powiatowego w Tczewie na zakłócenia i zagrożenia związane z bezpieczeństwem informacji, które mogłyby wywrzeć negatywny wpływ na ciągłość działania urzędu oraz na realizację powierzonych ustawowo zadań. Tym samym wdrożenie kompleksowego SZBI będzie obejmowało wszystkie newralgiczne obszary, w tym obszar bezpieczeństwa informatycznego, osobowego, prawnego i fizycznego. W ramach tego działania zostaną przeprowadzone audyty, w tym m.in. audyt zgodności z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności (KRI), zostaną opracowane zasady, procedury i procesy zarządzania i monitorowania wymogów w zakresie regulacyjnym, prawnym, ryzyka i operacyjnym oraz audyt SZBI, zgodności KRI i uoKSC. Całość będzie realizowana w oparciu o zewnętrzne usługi polegające na opracowaniu i wdrożeniu dokumentacji SZBI, wsparciu pełnomocnika SZBI oraz przeprowadzeniu zaplanowanych audytów jednostki. 

W obszarze kompetencyjnym zostaną zakupione usługi szkolenia dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa informacji, cyberbezpieczeństwa i SZBI w praktyce wraz z testami socjologicznymi, szkolenia dla kadry kierowniczej z zakresu cyberbezpieczeństwa, wymogów wynikających z aktualnych przepisów KRI, RODO i ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, zarządzania ryzykiem w bezpieczeństwie informacji, SZBI w praktyce, a także specjalistyczne szkolenia dla kadry informatycznej z zakresu zastosowanych lub planowanych do zastosowania środków bezpieczeństwa w ramach projektu i cyberbezpieczeństwa. Planowany jest także zakup usługi dotyczącej specjalistycznych szkoleń z zakresu weryfikacji przyjętych procedur i polityk bezpieczeństwa w oparciu o przyjęte normy SZBI dla specjalistów posiadających odpowiednie obowiązki w ramach SZBI. Starostwo Powiatowe będzie także wymagało, aby w ramach usługi szkoleniowej wybrany podmiot szkoleniowy, zaplanował i zrealizował inne oddziaływania edukacyjne, w tym np. przygotowanie newsletterów, wewnętrznych webinarów, plakatów do rozmieszczenia w ogólnodostępnych miejscach, komunikaty i ostrzeżenia, podcasty, konkursy czy quizy. Szkolenia będą powiązane z testami socjologicznymi, które będą weryfikować świadomość zagrożeń i reakcji pracowników Starostwa. Szkoleniowcy będą zobowiązani do zaprezentowania i omówienia opracowanej dokumentacji SZBI, co pozwoli trwale zmienić zachowania pracowników i poprzez zapoznanie z wdrożonymi procedurami SZBI podniesie poziom odporności Starostwa na zagrożenia cyfrowego świata. Przeszkolona kadra kierownicza i pracownicy będą w stanie skutecznie rozpoznawać popularne typy zagrożeń, nauczą się także jak na nie reagować oraz ustanawiać odpowiednio silne zabezpieczenia dla informacji. Całość będzie realizowana w oparciu o zewnętrzne usługi profesjonalnych firm szkoleniowych. 

Najwięcej środków zostanie przeznaczonych na obszar techniczny, w którym zostaną zrealizowane działania mające na celu zabezpieczyć jednostkę przed skutkami zaniku zasilania elektrycznego w postaci zakupu i wdrożenia agregatu prądotwórczego. Pozwoli to skutecznie realizować zadania publiczne, w tym e-usługi dla klientów, w sytuacji długotrwałej przerwy w zasilaniu. 

Kolejnym zadaniem będzie rozbudowa istniejącego klastra HA o dodatkowe 2 serwery i macierz. Jest to niezbędne działanie mające na celu utworzenie zasobów informatycznych do uruchomienia i utrzymania systemu kontroli dostępu do sieci firmowej NAC oraz systemu klasy SIEM do zarządzania informacjami i zdarzeniami bezpieczeństwa informatycznego, które również będą zakupione i wdrożone w ramach projektu. 

System kontroli dostępu do sieci firmowej NAC znacząco wpływa na podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa ponieważ jego celem jest ujednolicenie technologii zabezpieczeń punktów końcowych przez uwierzytelnianie użytkownika lub urządzenia i wymuszanie autoryzacji w oparciu o standard IEEE 802.1X. Urząd posiada niezbędne zasoby sprzętowe do wdrożenia, jednak brakuje rozwiązań programowych do prawidłowego i pełnego zabezpieczenia sieci informatycznej. 

Wdrożenie systemu klasy SIEM umożliwi zbieranie, agregowanie oraz przetwarzanie bieżących informacji i dzienników zdarzeń bezpieczeństwa generowanych przez rozmaite urządzenia oraz oprogramowanie sieciowe. System ten będzie gromadził w centralnym miejscu dzienniki zdarzeń, poddawał je korelacji, a w przypadku wykrycia anomalii alarmował kadrę informatyczną jednostki. Dzięki temu będzie miała ona informacje o zaistniałych zagrożeniach i będzie mogła podejmować odpowiednie działania, zgodnie z wewnętrznymi procedurami i politykami. Wdrożenie takiego systemu wynika z raportu podsumowującego diagnozę cyberbezpieczeństwa dokonaną w ramach programu Cyfrowy Powiat. 

W przypadku powstania wystarczających oszczędności z realizacji ww. zadań zostanie zakupiony i wdrożony system do wykrywania podatności w systemie informatycznym jednostki w oparciu o dostępne bazy.

Powyższe działania mają za zadanie uzupełnić istniejące w jednostce rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa o narzędzia pozwalające jeszcze lepiej ją chronić zarówno w obszarze technicznym, jak i organizacyjnym i kompetencyjnym. Dzięki tym działaniom zostanie podniesiony poziom świadomości cyberbezpieczeństwa u pracowników jednostki. Zadania te wpisują się także w obowiązki wynikające z przepisów prawa, w tym KRI oraz w dobre praktyki stosowane w obszarze bezpiecznego przetwarzania informacji. 
Realizacja projektu potrwa maksymalnie 24 miesiące od dnia wejścia w życie umowy o powierzenie grantu, jednakże nie dłużej niż do 30.06.2026 r. 
Efekty projektu zostaną zachowane przez okres 2 lat od dnia zakończenia Projektu. 

 

We wniosku aplikacyjnym w części budżetowej wydatki rzeczywiście ponoszone określono w kwotach netto, VAT jest niekwalifikowalny.

Wydatki ogółem: 1 112 234,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 904 255,00 zł

Dofinansowanie: 849 999,97 zł (94%), w tym: wkład Unii Europejskiej: 705 500,00 zł (78,02%)

                                                                                            wkład budżetu państwa: 144 500,00 zł (15,98%)

Wkład własny: 207 979,00 zł (w tym wkład własny z wydatków kwalifikowalnych: 54 255,03 zł)

Więcej informacji o konkursie na stronie: https://www.gov.pl/web/cppc/cyberbezpieczny-samorzad

 

 

# FunduszeUE

# FunduszeEuropejskie

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.